SOAL JAWAB DUA PAKAR HADITH MENGENAI "WAHABI"
SOAL JAWAB DUA PAKAR HADITH
TAJUK : KECELARUAN
“WAHABI” TERHADAP ILMU HADIS
HUJAH : Ulama' Hadith Malaysia Maulana Hussien Abdul Kadir (Catatan
dari Al-Faqir Mudir Mtdhs Darul Hadis Sabah)
HUJAH
BALAS: Dr. Faisal Ahmad Shah, Pensyarah Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith,
Akademi Pengajian Islam, UM
BIL HUJAH
|
BUTIRAN HUJAH
|
HUJAH 1
|
Imam-imam mazhab menerima hadis-hadis dari sahabat dan tabiin
dan mengkaji halus setiap hadis untuk diterima hujahnya dan buat hukum feqah
untuk kita beramal.
|
HUJAH BALAS 1
|
Golongn yg
dikatakn “wahabi” pun bersetuju.
|
HUJAH 2
|
Justeru amalan berterusan dari imam
mazhab tersebut diamalkan kita sampai hari ini.
|
HUJAH BALAS 2
|
Golongn yg
dikatakn “wahabi” pun bersetuju.
|
HUJAH 3
|
Pengikut imam mazhab yang empat tadi juga
adalah alim dalam ilmu hadis seperti Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-'Asqalani yang
mensyarahkan Sahih Bukhari iaitu Fathul Bari bermazhab syafie. Juga Imam
Badrudin 'Aini yang mensyarahkan sahih bukhari Umdatul Qari juga ikut Ijtihad
Imam Abu Hanifah. Mereka ini orang-orang hebat yang ikut
Imam Mazhab.
|
HUJAH BALAS 3
|
Golongn yg dikatakn ”wahabi” pun bersetuju.
|
HUJAH 4
|
Pengikut Imam Mazhab juga alim besar dan
ada yang mencapai tahap mujtahid juga seperti anak murid Imam Syafie seperti
Imam Muzani.
|
HUJAH BALAS 4
|
Golongn yg dikatakn ”wahabi” pun bersetuju.
|
HUJAH 5
|
Sekarang apa yang pelik ialah munculnya
golongan yang sebut hanya nak amal Quran dan Sunnah namun mengambil nas
hujjah dari Imam yang keras dalam penilaian Hadis. Seperti Imam Ibnu Jauzi,
Ibnu Hibban, Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim, Imam Jauzaqani yang dianggap
sekumpulan muhaddisin yang keras dalam penilaian hadis.
|
HUJAH 6
|
Sedangkan ada ulamak hadis yang sederhana
dan adil dalam penilaian seperti Imam Ibnu Hajar dan Imam Zakaria Al-Ansari.
|
HUJAH BALAS 5 DAN 6
|
No 5 dan 6 berkaitan dgn kaedah penilaian hadith. Ia adalah ijtihadi.
Setiap ulama hadith yg berautoriti akn menghukum hadith mengikut kepakaran,
kemahiran dan keilmuan mereka. Dalm hal ini ada ulama yg keras (mutasyaddidin)
ada yg sederhana (mu'tadilin) dan ada yg mutasahilin (mudah). Yg terbaik
ambil pandangan ulama mutaqaddimin dn mu'tadilin jika terdapat pertentangn
hukum. Tetapi jika hukum itu datangnya drp para ulama yg dianggap mutasahilin
spt alhakim, imam alsuyuti dll maka kita tidak boleh bergantung dgn hukum
mereka. Kena cari pndangn
ulama yg lain utk dibandingkn
|
HUJAH 7
|
Ada hadis yang mencapai Hassan dan Dhaif
yang sah disisi muhaddisin muktadil dianggap oleh puak-puak tertentu sebagai
hadis maudhuk pada penilaian ulamak yang keras (Mutasyaddid) lalu menghukum
amalan tersebut salah dan menyalahkan amalan masyarakat.
|
HUJAH 8
|
Jika benar nak amal Quran dan Sunnah,
ikhlas nak mengajar hadis mesti bawa keseluruhan disiplin ilmu hadis dan bawa
akhlak Rasulullah SAW. Pastikan hadis yang nak dimaudhu'kan itu adakah ia
dimaudhu'kan oleh jumhur muhaddisin atau tidak. Atau
ia hanya dimaudhu'kan oleh hanya beberapa muhaddis sahaja.
|
HUJAH 9
|
Jika hadis itu disepakati muhaddisin
sebagai maudhu' maka xsalah menyebarkan kepalsuannya bahkan sepatutnya kita
bagitahu ia palsu. Namun jika status maudhu'nya masih khilaf, kita jgn cepat
sangat sebar kepada masyarakat.
|
HUJAH BALAS 7,8,9
|
No 7, 8 dan 9. - berkaitan hadith maudu' , ana tak pernah dengar pula
hadith maudu' mesti disepakati sbg maudu' barulah boleh diberitahu pd
masyarakat. Pd ana penilaian hukum hadith maudu' atau tak maudu' bukan
berdasarkn jumhur yg mnghukumkannya sbg maudu' tetapi berdasarkn fakta dan
dalil yg kuat walaupun ulama yg mnghukumknnya sedikit. Bukan ramai sedikit yg
diambil kira tetapi kekuatan hujah dn fakta. Dlm hal ini kalau ulama awal spt
imam albukhari, ibn main , abu hatim alrazi dll menghukumkn maudu' maka
itulah yg lebih tepat walaupun khilaf dn tiada kesepakatan. Banyk hadith yg
tidak dikenali di zaman awal tiba tiba muncul kemudian. Ini antara tanda
tanda tidak berautoritinya hadith tersebut. Sekrng ni ada golongn yg cuba
mewajarkn penggunaan hadith hadith seperi kisah alqamah, tuntutlh ilmu ke
negeri cina dll.
|
HUJAH 10
|
Contoh hadis الموت كفارة لكل مسلم . Imam Ibnul Jauzi dan Saghani kata
hadis ni maudhu'. Sedangkan Ibnu Al-'Arabi menegaskan hadis ini sahih.
al-'Iraqi kata riwayat ni datang dengan banyak jalur riwayat yang membawanya
sampai darjat hasan. al-Hafiz Al-Iraqi menghafaz 100 ribu hadis berserta
sanad dan dianggap ulamak hadis yang bersikap sederhana. Kata Ibn
Hajar, hadis ini xbermaksud mati itu hapus segala dosa muslim, namun ia
penghapusan dosa sekadar yang dikehendaki oleh Allah Taala sahaja. Maka ia
tidak bercanggah dengan nas.(Al-Fawaid Al-
Majmu'ah Lis Syaukani)
|
HUJAB BALAS 10
|
Berdasarkn keseluruhn sanadnya hadith ini hukumnya daid jiddan. Lihat apa
kata alhafiz IBN HAJAR: guru kami alIraqi telah mngumpulkan kesemua jalur
sanad hadith ini dlm sebuah buku. Yg sahih drp kesemua sanad ini ialah hadith
riwayat Hafsah bint sirin drp Anas r.a dgn lafaz penyakit taun itu adalah
kaffarah bg setiap muslim. Hadith
riwayat albukhari.
|
HUJAH 11
|
Hari ni golongan yang cepat menyalahkan
sesuatu kitab sedangkan mereka pun gagal nak buat dan tulis satu kitab
setanding kitab yang dipersalahkan. Contoh salahkan Fadhail Amal tak boleh
baca. Walhal Maulana Zakariya Kandahlawi yang mencapai gelaran Syeikhul Hadis
dan Ra'isul Muhaddithin. Bahkan mengarang pelbagai kitab antaranya Kanzul Mutawari
syarah Sahih Bukhari dengan puluhan jilid satu tajuk yang menulisnya.
Jika sekadar ada Hadith Dhaif dan kesilapan lalu dihentam, maka kitab mana lagi yang hendak dibaca. Kitab Sunan juga ada Hadith Dhaif. Bahkan kitab sehebat Al-Bukhari tidak lepas dari kritikan oleh ulamak beraliran keras seperti ibnul Jauzi yang mengatakan hadis didalam Sahih Bukhari sebagai Dhaif. Bahkan ibnul jauzi menyebut imam Tirmidzi muatkan 17 Hadis Maudhuk dalam kitabnya. Namun Ibnu Hajar jawab balik dengan menghukumnya Hasan dan Dhaif. |
HUJAH BALAS 11
|
Kitab fadail al'mal telah terbukti mngandungi bnyk hadith hadith yg tidak
berautoriti. Kalau di saudi jemaah tabligh mereka tidak anjurkn kitab fadail
ala'mal. Mereka anjurkn kitab riyad alsalihin karangn imam alnawawi utk dibaca.
Ini lebih baik. Boleh rujuk kajian di peringkat MA dn PhD berkaitan kitab
fadail al A'mal krangn maulana zakariya. Gelaran syeikh hadith tidak mnjamin
seseorng tokoh itu sentiasa betul. Ulama tidak maksum. Sbgaimana disebutkn
imam albukhari pun dikritik apatah lg maulana zakaria. Kritik mengkritik dgn
metode dn fakta serta beradab bukan dgn emosi sgt dianjurkn.
Tntg kitab kitab dahulu yg memasukkn hadith hadith daif dlm karya-karya mereka ada bnyk faktor. 1. Mereka mengemukakn sanadnya. 2. Mereka kemukakn hadith daif sbg sokongan sahja. 3. Mereka kemukakn hadith daif kerana tiada hadith sahih yg lain melainkn hadith daif. Dan bnyk lg faktor. Zaman awal ulama dulu berusaha mngumpulkn sebnyk mungkin hadith supaya tidak hilang. Setiap zaman ada keperluan masing masing. Zaman skrng pd ana adlah zaman penapisan dn penyaringan kerana bnyk kemudahan berbnding dulu. |
HUJAH 12
|
Jika Fuqaha Muhaddisin dan Muhaddisin
Muktadil dahulu dah amal, apa lagi yang kita nak pertikaikan. Kerana mereka
sudah menilai dengan ilmu yang mencukupi dengan syaratnya. Namun kita pula
sibuk-sibuk cungkil semula sedangkan syarat ilmu tak cukup. Sebagai contoh
hanya membawa satu pandangan dan aliran pandangan walhal meninggalkan
pembelaan ulamak seperti Al-Hafiz Ibnu Hajar.
|
HUJAH BALAS 12
|
jika dpt dikemukakn contoh adalah lebih baik. Tiada seorng pun
mmpertikaikn kehebatan ibn hajar malah beliau dianggap amir mukminin fi
alhadith.
|
HUJAH 13
|
Ulamak-ulamak dahulu memudahkan
penyampaian kepada masyarakat untuk diamalkan sesuatu hadis dengan
diringkaskan. Kerana mereka memahami setakat mana kemampuan masyarakat dalam
menyerap ilmu. Hal ini bukan bermakna ulamak-ulamak seperti ulamak alam
Melayu dulu jahil dibidang Hadis. Namun mereka
sebenarnya bijak dalam ta'lim.
|
HUJAH BALAS 13
|
Tiada siapa yg kata ulama melayu dulu jahil dlm bidang hadith. Tetapi
realitinya ilmu hadith tidak terdedah dn berkembang dgn sepatutnya di
nusantara ketika itu. Buktinya bidang bidang utama yg tersebar di alam melayu
ketika itu adalah fiqh, akidah dn tasawuf. Kajian juga mmbuktikan karya karya
besar kitab jawi terdahulu bnyk juga mngandungi hadith hadith yg tidak
berautoriti termasuklh hadith palsu. Bolh lihat kajian di peringkt MA dn PhD
tntg takhrij kitab kitab jawi.
|
HUJAH 14
|
Akhirnya sebagai awam rujuklah pakar-pakar
ilmu dan luaskanlah pengajian. Semoga Allah memberkati
kesungguhan kita mencari ilmu.
|
HUJAH BALAS 14
|
Sangat setuju dn tambah sikit. Sudah sampai masanya masyarakat kita
didedahkn dgn hadith hadith sahih melalui pmbacaan kitab kitab hadith sahih
yg dikarang oleh imam bukhari, muslim dn kitab kitab berautoriti yg lain. Nak
beramal dgn hadith daif dipersilakn tetapi kita tidak boleh sama sekali
menisbahkn amalan tersebut kpd nabi SAW. Itulah kekurangnnya jika beramal dgn
hadith daif. Lg satu nk beramal dgn hadith hadith daif perlu memenuhi
syarat-syarat yg ditetapkn oleh ulama.
|
Comments
Post a Comment